Rekreativni tek in vnetje Ahilove tetive

Tek postaja vse bolj priljubljena oblika rekreacije, tako med mladimi kot med starejšimi, kar se v Sloveniji opazi v porastu raznoraznih tekaških prireditev in skupin, ki vadbo prijetno povežejo z druženjem. Vaditi v družbi prijateljev ali znancev marsikomu olajša napor in nudi potrebno spodbudo. V kakršnikoli obliki pa je tek odličen način, da si prevetrite misli in se znebite stresa.

Vsaka oblika športa ali rekreacije je povezana z določenim tveganjem poškodb in tek seveda ni izjema. Z vadbo je priporočeno začeti postopoma in brez pretiravanja, predvsem v spomladanskem času, če ste bili pozimi manj aktivni. Poslušati je treba svoje telo, ki nas samo opozori na prekomerno aktivnost. Zmernost je vedno pravi recept, če se želite izogniti preobremenitvam, ravno te namreč vodijo do poškodb.

Pogoste tekaške poškodbe

Tek je bistveno drugačen način gibanja od hoje in obremenitev vaših sklepov in okončin je pri teku približno trikrat večja kot pri hoji. Zaradi specifične mehanike in ponavljajočih gibov se pri teku pojavlja nekaj tipičnih poškodb, ki variirajo od bolj do manj resnih in imajo različno dolgo dobo rehabilitacije. Najbolj pogosta poškodba je tekaško koleno, redna so vnetja pokostnice, poškodbe nohtov, žulji, zvini in stresne frakture kosti. Zelo pogosta in nadležna poškodba pri teku je tudi vnetje Ahilove tetive, s katerim se je soočil tudi rekreativni tekač Andrej.

Andrej, 43 let, rekreativen tekač

Andrej prihaja na pregled zaradi trimesečnih bolečin v področju desne petnice. Gospod je rekreativen tekač in je v zadnjih mesecih stopnjeval frekvenco tekov. Razloži, da je pri skoku močneje dostopil na peto, ki ga je nekaj časa bolela, nato pa so se pojavile bolečine v tetivi. Bolečino čuti približno tri centimetre nad narastiščem tetive, intenzivnejša je zjutraj, ko opaža, da pri prvih korakih šepa. Sama bolečina ni vezana na obremenitve. Počep mu izzove napetost v področju tetive, sicer brez bolečin, dvig na prste obeh nog in ene noge izvede z bolečino, zmore pa izvesti več dvigov.

Ultrazvočni pregled Ahilove tetive pokaže, da gre za vnetne spremembe na peritendineumu, vlaknatem tkivu, ki prekriva površje kite, ter blage, začetne degenerativne spremembe Ahilove tetive na desni strani.

Ortoped po opravljenem pregledu svetuje konzervativno zdravljenje s fizioterapijo

Bogdan Ambrožič, ortoped v ambulanti Zdravje AS in MOJ SPECIALIST 2019, pove: »Ahilova tetiva je stabilizator stopala in poteka z vrha stopalnice ter se narašča na petnico. Do vnetja prihaja zaradi različnih razlogov, kot na primer zakrčene mišice, prehitrega povečanja količine in intenzivnosti treninga, zvračanja stopala navznoter itd. Vnetje prepoznamo po ostri, zbadajoči bolečini, ki je najmočnejša zjutraj, ko vstanemo. Po nekaj korakih, ko se tetiva ogreje, pa se bolečina zmanjša.«

Fizioterapevtka Ana Jeras pove: »Ob podobnih poškodbah Ahilove tetive lahko fizioterapevt pomaga z manualno terapijo. Sama običajno uporabljam naslednje tehnike: prečna frikcija na področje tetive, mobilizacija tetive in mišice, ekscentrične vaje ter globinsko pregrevanje z diatermijo.«

Po zaključeni obravnavi se je stanje Andrejeve Ahilove tetive umirilo. Svetuje se mu nadaljnje izvajanje ekscentričnih vaj za tetivo, ki se jih je naučil pri fizioterapevtski obravnavi, v poštev pa pride tudi sproščanje plantarne fascije z valjčkom proizvajalca Blackroll, ki si ga stranke lahko priskrbijo v ambulanti Zdravje AS.

Potrebno je vedeti, da zaradi slabše prekrvavitve celjenje kit traja dlje časa kot celjenje mišic. Dolg počitek zato ni najboljši način za rehabilitacijo Ahilove tetive, temveč je potrebna tudi nadzorovana aktivnost za boljšo prekrvavitev in krepitev trdnosti. Fizioterapevti priporočajo ekscentrične vaje, kar pomeni izvajanje giba v smeri raztezanja mišice.

Kako varno preteči sezono

Na stanje Ahilove tetive seveda pomembno vpliva tudi sama tehnika teka kot tudi primerna obutev. Pravilna tehnika in ustrezni tekaški čevlji zmanjšajo zvračanje stopala, kar pomeni manj neposredne obremenitve na Ahilovo tetivo. Dobra obutev je pomembna tudi za plantarno fascijo – tetivo stopalnega loka, ki se razteza od pete vse do prstov in zagotavlja obliko stopala. Težave s plantarno fascijo zmanjšajo prožnost stopala, kar pri aktivnosti pomeni večjo obremenitev na Ahilovo tetivo.

Primer je resničen, podrobnosti so zaradi varovanja osebnih podatkov spremenjene.